mandag den 14. november 2011

"Jeg kan godt lide tanken om at man hjælper nogle andre mennesker"

Baggrund: Onsdag d. 9. november var det årets Operation Dagsværk-dag. Min ven Simon og jeg tog rundt i byen. Simon tog billeder, jeg snakkede. 


"Vi skal gøre den her gård ren for sand mellem brostenene og sådan noget”, fortæller pigerne. “Jeg kan godt lide tanken om at man hjælper nogle andre mennesker”. Sofie, Amalie og Emilie fra Virum Gymnasium fejede i en gård i Studiestræde.



"Jeg havde faktisk ikke bestemt hvad jeg skulle lave på dagsværkdagen før i søndags. Men så så jeg jobopslaget, og så tænkte jeg at jeg lige ville prøve. Mest fordi det kunne være fedt at lave noget med udvikling. Den der rådgiver-del tænkte jeg ikke så meget over. Men i dag er det jo så gået op for mig at rådgiver betyder spindoktor". Stephanie fra Skive Gymnasium var rådgiver for udviklingsminister Christian Friis Bach.



Et tomt klasselokale på et tomt københavnsk gymnasium.



"Vi har gjort gulvet rent. Og så har vi drukket Redbull, for vi har fri bar. Vi hørte rigtig høj musik i starten, men scenen skulle gøres ren, så nu er det slukket. Det har taget os et par timer at fjerne alle tyggegummierne. Og gaffatape, klistermærker og sterin. Så der har været lidt af hvert. Forskellige dejlige duftoplevelser". Katja, Sandra og Line fra Falkonergårdens Gymnasium gjorde rent på Pumpehusets dansegulv. 




"Det er ikke særlig hårdt, rimelig afslappet. Ligger bare ned, pusler lidt rundt med min støvsuger. Jeg har taget en masse ting ud herinde fra. Det var lidt hårdt. Der lå sådan en mærkelig dukkearm. Og der ligger en kæmpestor hammer derovre. Jeg vil skyde på at det er 50 år siden der har været nogen her sidst. Det er dog lidt træls at min ven ikke er her. Han var i byen i går". Alexander fra Christianshavns Gymnasium gjorde rent under Pumpehusets scene. 




"Vi sætter cyker på plads, tilbage i cykelstativerne. Rydder op her på Nørreport, så folk kan komme igennem. Det er fedt at få lov til at gå og kaste rundt med folks cykler. Det er drømmejobbet. Outfittet er lækkert. Dejlige kasketter. Pigerne kigger. Man kan godt mærke at de vil have sådan en OD-arbejder. Vi ville dig ikke gøre det her frivilligt. Men vi er her for at hjælpe Peru". Gil, Oliver og Rasmus fra Ørestad Gymnasium var blevet hyret af DSB. 

Billeder: Simon Kjær Christiansen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar