søndag den 20. november 2011

UD AF AFRIKA



En parafrase over "Center for Vild Analyse"

Afrikas Stjerne er ved første øjekast et uskyldigt brætspil, hvis mål er at finde verdens største slebne diamant. Det er da også én måde at vinde spillet på. Find diamanten og rejs tilbage til civilisationen fra en af de to nordafrikanske byer du kan vælge at starte i. Men det er ikke den eneste måde.

I sin søgen efter diamanten finder man nemlig en del visa liggende rundt omkring. Disse visa er dog ubrugelige, men kun indtil det øjeblik en af de andre diamantjægere finder Afrikas Stjerne og styrter tilbage imod Marokko eller Egypten. For kommer man tilbage til sin rejses udgangspunkt med et visum inden diamantfinderen når tilbage til sit, vinder man spillet. Måske er spillets egentlige mål at undslippe Afrika?

Visum > Kæmpediamant ?
Lad os undersøge disse visa. Måske giver et visum dig mulighed for at stige ombord på den samme flyvemaskine som diamantbæreren, og så liste den fra ham der. Men spilleren med visummet må gerne tage afsted fra Cairo, selvom diamantbæreren skal afsted fra Tanger. En anden mulighed er, at spilleren ved at finde et visum opnår lovligt ophold i Afrika. Visumbæreren kan nu melde diamantbæreren til myndighederne for ulovligt ophold, hvilket vil give ham en del besvær og frarøve ham diamanten. Men det betyder jo ikke at diamanten falder i visumbærerens hænder.

Hvorfor kan et visum snigløbe en så værdifuld ædelsten? Fordi spillet ikke kun handler om at slippe væk med diamanten; I Afrikas Stjerne forskydes målet nemlig undervejs. Inden diamanten bliver fundet, er målet for alle spillere at finde diamanten. Det er med andre ord derfor de er i Afrika. Idet diamanten findes ændres dette. For spilleren der finder diamanten bliver målet at forlade Afrika (hans formål med ophold på kontinentet er ophørt, idet diamanten er fundet), og for de andre spillere bliver målet faktisk det samme (deres formål med ophold på kontinentet er også ophørt, idet diamanten er fundet og at det nu er umuligt for dem at finde den).

Spillet handler derfor om at slippe ud af Afrika hurtigst muligt når man ikke har nogen grund til at være der. I spillets optik er det værste onde at opholde sig formålsløst på Det Tabte Kontinent. Derfor er det største gode at slippe hurtigst muligt væk når der ikke er noget der kræver din tilstedeværelse i Afrika længere.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar